Tuesday, November 10, 2015

Integrasi Nasional

Saya skoloh di Kampung Kute, Kelate masa kecik dulu. Masa sekolah rendah ada cikgu hensom ngajar ilmu alam. Dia berasal dari Perak. Nama tak ingat dah.

Tiap kali kami bising kat belakang dia akan jerit dari mejanya kat depan "Woiiii kat belakang sana, jangan BERSEMBAAANGGGG!"

Saya ore Kelate yang tak pernah dengar orang bercakap luar tak faham apa yang cikgu teriak tu. Lama kelamaan, saya faham maksud SEMBANG dan mula guna perkataan tersebut dalam karangan BM saya. Cikgu saya pun sudah mula berkecek Kelate. Saya juga mula faham sikit-sikit loghat utara walau tak reti nak kecek.

Alangkah indahnya kalau kanak-kanak di Sarawak pun dapat mendengar seorang Ustaz Kelantan berteriak dalam kelas "Oiiii belake sano jange dok GEGE gaaakkkk!" 

Integrasi nasional, kadangkala perlu mencampurkan yang warna hitam dan putih baru dapat kelabu. Kuning dan biru baru dapat hijau. Barulah berwarna-warni dunia ini.

Sekian, coretan Ripin Niknah di pagi raya :-)

No comments: